Previously Unreleased

The Souvenir: Part II

NRC
  • Kijkwijzer 12
  • Drugs
  • Groftaalgebruik

Deze film is onderdeel van Previously Unreleased 2022. Ieder jaar werken we samen met EYE Filmmuseum om een podium te geven aan bijzondere films die onterecht niet eerder in Nederland zijn uitgebracht.

Credits

Land
Verenigd Koninkrijk
Taal
Engels
Ondertitels
Nederlands
Speeltijd
107
Regie
Joanna Hogg

Storyline

Filmmaker Joanna Hogg gebruikte ervaringen uit haar leven voor het semi-autobiografische The Souvenir, over de filmstudente Julie (Honor Swynton Brine) en haar getroebleerde, om niet te zeggen zelfdestructieve, relatie met een oudere man. Moeder Rosalie (Tilda Swinton) waarschuwde de dochter, maar die sloeg alle goede raad in de wind. Drie jaar later is het vervolg, met moeder en Swinton opnieuw in de moeder- en dochterrol, voltooid.

In deel twee is het Julie die terugkijkt op de relatie die haar ongelukkig maakte. Haar ervaringen zet ze in voor haar afstudeerfilm, waarin de mysteries en verwikkelingen van een verhouding tegen het licht worden gehouden. De twee delen van The Souvenir – ook apart te bekijken – zijn een typische Hogg-productie: een film-over-film, een metabespiegeling over hoe het leven zijn vorm krijgt in film en een portret van de ‘artist a a young woman’. Daarin past ook het (cyclische) gegeven dat Hogg eind jaren zeventig als filmstudent een eindexamenfilm draaide met niemand minder in de hoofdrol dan… Tilda Swinton.

Ook te zien

The Souvenir
Previously Unreleased

The Souvenir

Regisseur: Joanna Hogg
Land: Verenigd Koninkrijk
Duur: 120
De Volkskrant

Een verlegen maar ambitieuze filmstudente (Honor Swinton Byrne) begint net haar stem als kunstenaar te vinden als ze een turbulente relatie aangaat met een charismatische en erudiete dandy (Tom Burke).

  • Kijkwijzer 16
  • Groftaalgebruik
  • Seks
"De tweedelige film die regisseur Joanna Hogg al haar hele leven wilde maken. Over rouw, liefdeloze liefde, kwetsbaarheid en veerkracht"
NRC
"Een subliem vormgegeven en knap geobserveerd tafereel"
De Volkskrant
"A flood of austere sunlight in Joanna Hogg’s superb sequel"
The Guardian